הדרך הסופית

מה זה סופי?

יש המפרשים את המילה סופי עם השורש השמי של המילה סוף, בערבית צמר, אשר סימל בימי קדם את הנוודים, רועי הצאן, המתבדלים מחיי העיר והבלי היום היום ושואפים להתאחד עם האלוהות בחיק הטבע.

 יש המפרשים את המילה דווקא בהגייתה כ”צופי” שורשו של שם העיר צפת, המגיע מקבוצת מיסטיקנים גליליים עתיקה הנקראת צופי המרכבה, אשר הילכו ברחבי המזרח התיכון לפני אלפי שנים ונהגו לערוך טקסי טרנס קצביים בעזרת נשימה, מוזיקה והשמות הקדושים.

הסופיות הינה הביטוי של החוכמה העתיקה של הלב ושל דרך האהבה, שנולדה מאותה חוכמה. הדרך המיסטית נתפסת בעיניי הסופים כמסעו של הלב אל האל.

רק כשהלב ממורק – מזוכך, ניתן לראות בו את השתקפויותיהם של העולמות העליונים הנסתרים מעיניי הגוף והשכל.

הסופיות צמחה בקרב קבוצת אנשים קטנה שכונו בשם –
“אלו הפוסעים בשבילי הדרך הרוחנית”.

את אלוהים והאמת הם כינו “האהוב”
בשל תשוקתם וכמיהתם העזה לאלוהות.

תמציתה של הדרך הסופית היא כניעה לאלוהים באהבה והשאיפה לראות
בכל אדם, חיה, צמח ודומם את ההתגלמות המוחלטת של אלוהים.

הסופים מאמינים שהאלוהות יצרה את העולם כאחדות אחת הפועלת
במסגרת של חוקים הרמוניים, של שאיפה לאיזון בין נתינה לקבלה,
ומטרתה לחזק את אחדות הפרט עם הדרך האלוהית.

על פי תפיסתם של הסופים ישנה אותה כמות של דרכים אל האחד, כמספר בני האדם על פני האדמה, וכל אחד ואחד צופן בתוכו את הקריאה לפקוח את עיניו ולחזור אל שורש מהותו הפנימית.

ישנם הרבה דרכים לתאר מהו בדיוק “סופי” ומהי המשמעות של המילה, מצאנו שהשיר היפיפה הזה של רומי מגדיר אולי בצורה הכי טובה, מהו סופי בשבילנו (:
“לא נוצרי או יהודי או מוסלמי, 
לא הינדי, בודהיסט, סופי או זן. 
אף לא דת כלשהי.
או מערכת תרבותית. 
 
אני לא מהמזרח או מהמערב, 
לא בא מן הים ולא מרומם מהאדמה. 
 
לא טבעי או על טבעי, 
לא מורכב מיסודות בכלל. 
אני לא קיים. 
 
לא ישות בעולם הזה
או בעולם הבא, 
לא באתי מאדם וחווה, 
ולא משום סיפור בראשית. 
 
מקומי הוא האין מקום,
זכר לאין זכר, 
לא גוף ולא נשמה. 
 
אני שייך לאהוב,
ראיתי את שני העולמות כאחד, 
ואותו אחד קרא לו ותדע, 
 
ראשון, 
אחרון, 
החוצה, 
פנימה, 
רק אותה נשימה נושמת,
ב ן – א ד ם”
 
ג׳אלל א-דין רומי

הסופיות באיסלאם

הדרך הסופית התפתחה בעולם האסלאם
לאורך ההיסטוריה המורים הסופים הגדולים היו מוסלמים שהלכו מעבר
להבדלים בין דתות, בהבנתם את אחדות האל.

באסלאם הסופי חלו התפתחויות מסורתיות וגם רדיקליות, והיום אנשים רבים מדתות אחרות נמשכים לדרך הסופית.
נקודת מוצא משותפת לכל הסופים אפשר למצוא ב’הדית’ קודסי’, מסורות שבעל פה המיוחסות לנביא מוחמד אשר מדבר בהן בשם האל.
על פי המסורת האל אומר: “אוצר גנוז הייתי, כמהה להתגלות, וכך בראתי את העולם לאפשר התגלותי”.הוא מוסיף: “כל השמים לא מכילים אותי, גם לא כל הארצות, אך לב עבדי הנאמן מכיל אותי”.

המסורת הסופית פיתחה דרכים רבות לפתיחת הלב ולגילוי האחד שבפנים – באמצעות מוסיקה ומחול, שירה, לימוד סיפורים, שיחות רוחניות ועל ידי יצירת קשר
עם מורה דרך ושיתוף של אהבה עם חברים לדרך.
אמרה נוספת של הנביא מוחמד מסכמת את הכל: “מי שיודע את עצמו יודע את אדונו”.

רומי

רומי הוא תופעה ייחודית בזמננו. המשורר והמיסטיקן הפרסי בן המאה ה 13, הפך למשורר הפופולארי ביותר באמריקה. בעולם בו אמונות שונות פיצלו את האנושות, הוא מאחד אותה בגשר של אהבה.

רומי מדבר ישירות ומרווה את צימאונה של הנשמה והעולם. בהתמסרו לכאב הלב הגדול של פירוד הדתות, רומי מותיר שביל פירורי לחם למעמקי שורשי הרוח, המכירים בטבענו המקורי כאהבה מופלאה ועצומה, אהבה המחבקת את כל משפחת האדם.

האהבה ממיסה את כל שמותיו של האל – אל חיבוק רחמי טהור וקדום – עליו רומי כותב בשירתו.

היא המניע לסיפור חייו, ובהשראתה חיים וצועדים מיליוני סופים בעולם, מיסטיקנים ואוהבי החיים.

שירתו של רומי נכתבה בתחילת האלף הקודם, אך כל מי שמחפש חבר אמת כאן ועכשיו, בדרכו הבלתי מתפשרת, הרכה, השמחה והמרפאת, ימצא בשירתו של רומי את נוכחותה המסתורית של אהבת הטבע, הדרך עד לשקט המשחרר.

0
0
העגלה שלך
עגלת הקניות ריקהבחזרה לחנות